- Beursbroker FlatexDEGIRO wil meer vrouwen en jonge beleggers trekken, maar ziet wel graag dat klanten bezig zijn met de langere termijn.
- In Nederland heeft DEGIRO een marktaandeel van meer dan 20 procent onder beleggers en de broker wil dit verder uitbreiden.
- Business Insider sprak met CEO Muhamad Chahrour van DEGIRO over de snel groeiende populariteit van beleggen, ontwikkelingen op de markt en de concurrentie met andere brokers.
- Lees ook: Dit moet je weten over het rendement van aandelen, obligaties, vastgoed, grondstoffen en crypto’s op de lange termijn
Tijdens de coronapandemie is de populariteit van beleggen sterk gestegen, waarbij in Nederland inmiddels bijna 2 miljoen huishoudens beleggen. Dat merkt ook de Duits-Nederlandse broker FlatexDEGIRO, die in 2020 ontstond door de overname de Nederlandse broker DEGIRO door het Duitse Flatex.
In totaal heeft FlatexDEGIRO het aantal klanten zien groeien naar 2 miljoen in Europa in december 2021, een toename van zo’n 250 duizend sinds afgelopen juni, vertelt Muhamad Chahrour, financieel directeur bij FlatexDEGIRO en tevens CEO bij het Nederlandse onderdeel DEGIRO, in een gesprek met Business Insider.
“Veel gewone mensen laten beleggen links liggen. Ze denken dat het iets is voor oude, rijke witte mannen. Wij willen dat idee veranderen”, aldus Chahrour.
De topman ziet twee ontwikkelingen waarop FlatexDEGIRO wil inspelen: jong beginnen met beleggen en starten met relatief kleine bedragen als je nog niet veel vermogen hebt. “Wij hebben ETF-producten waarin je al met een inleg van 25 euro kunt beginnen. Je moet daarbij juist vroeg beginnen om het rente-op-rente effect maximaal te benutten.”
Een ontwikkeling die mensen richting beleggen gaat sturen, is dat sparen niet meer loont, zo is de overtuiging van de financieel directeur van FlatexDEGIRO. "Banken betalen geen rente meer op de spaardeposito's. Mensen uit generatie Y en Z moeten naar beleggen kijken als ze iets met hun spaargeld willen doen."
Business Insider Nederland sprak verder met Chahrour over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt, de concurrentie andere brokers en het type belegger dat kiest voor FlatexDEGIRO.
Hoe groot is het aandeel Nederlandse klanten bij DEGIRO?
"We geven uit concurrentieoverwegingen geen exacte getallen per land. Maar het aandeel van Nederlandse klanten is ongeveer 20 procent van het totaal. Dat betekent volgens de laatste getallen meer dan 400.000 beleggers. We zien Nederland samen met Duitsland en Oostenrijk als onze thuismarkten, waar we momenteel best snel groeien."
Naar schatting zijn er ongeveer 2 miljoen beleggende huishoudens in Nederland. Op welk marktaandeel mikt DEGIRO?
"Ons marktaandeel is momenteel tussen 20 en 25 procent. Maar we denken dat we dit verder kunnen uitbreiden. Onze strategie is om de beste producten tegen de beste prijzen op het beste platform aan te bieden."
In welke andere landen heeft FlatexDEGIRO een groot marktaandeel? Waar willen jullie groeien?
"Als je naar het aantal transacties kijkt, dan zijn we een marktleider in Nederland, Oostenrijk, Portugal en Frankrijk. In Duitsland hebben we ook een leidende positie en in Spanje zijn we goed op weg om marktleider te worden. Landen waar we ook sterk willen groeien zijn Zwitserland en Italië. Continentaal Europa is onze belangrijkste groeimarkt en we wil in al deze landen ons marktaandeel uitbreiden."
Jullie richten je in Nederland alleen nog op particulieren. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
"DEGIRO is ooit begonnen als een broker voor semi-professionele zakelijke klanten, zoals kleine vermogensbeheerders. Maar daarna is het ontwikkeld tot een platform voor particuliere beleggers. Daarom hebben we de afweging gemaakt dat onze strategie niet is om een business-to-business broker te zijn, maar de focus te leggen op business-to-consumer."
"Dienstverlening aan zakelijke klanten vereist vaak complexe rapportages over het vermogensbeheer van beleggingsportefeuilles. Dat gaat een stuk dieper dan rapportages voor particuliere beleggers. Ook vragen zakelijke klanten vaker exotische producten aan. Dat kost ons extra werk. Daarnaast neemt de regulering voor zakelijke klanten toe en dat zorgt voor extra kosten. Om dat te beperken en te focussen op onze kerntaak - dienstverlening voor particuliere beleggers - hebben we afscheid genomen van onze zakelijke klanten."
DEGIRO gaat mee met Zero Commission Trading, net als andere brokers. Wat zijn de belangrijkste verdienmodellen, als je klanten 'gratis' transacties geeft?
"Het is belangrijk om te beseffen dat we geen 'gratis' transacties weggeven. In Nederland heeft zero commission trading bij ons alleen betrekking op Amerikaanse aandelen. Voor Nederlandse aandelen moet je nog steeds een lage commissie van 2 euro per transactie betalen. We hebben ook de voorheen complexe structuur van variabele vergoedingen vereenvoudigd naar een vaste bedrag van 50 cent."
"Ik geef een voorbeeld. Om Amerikaanse aandelen te kopen moest je voorheen 50 cent commissie betalen per transactie, plus 0,4 cent per aandeel. Dus als je tien aandelen Apple kocht, betaalde je 54 cent. Nu komt de totale transactievergoeding uit op 50 cent."
Hoe ziet het klantenprofiel er in Nederland uit qua type belegger?
"In 2019 was slechts 17 procent van onze klanten vrouw. In juni 2021 was bijna 21 procent van onze nieuwe klanten vrouw. We willen dat de komende jaren verhogen, zodat de helft van de nieuwe klanten vrouw is. Daarvoor zetten we speciale campagnes in. Zo maken we momenteel een documentaire over beleggen waarin veel vrouwen aan het woord komen."
"Verder is zo'n 70 procent van onze klanten tussen de leeftijd van 23 en 49 jaar. Gemiddeld is dat ongeveer 34 jaar oud. Dat is ook waar we op mikken. De meeste nieuwe klanten hebben elders eerder belegd en kiezen bewust voor ons vanwege de producten, het platform en de lage kosten."
Tijdens de coronapandemie zijn er veel nieuwe beleggers bij gekomen, waaronder flink wat millennials: komen die ook bij jullie?
"Zeker, wij zagen een groei in het aantal klanten. Toch is het belangrijk om ons te onderscheiden van neobrokers, Onze klanten zijn gemiddeld midden dertig. Het grote verschil met neobrokers is dat twee derde van de mensen die bij ons komt, al eerder belegd heeft bij een andere broker. Wij willen geen beleggers aantrekken die gokken met Gamestop, maar klanten die duurzame spaarders en beleggers zijn die nadenken over vermogensgroei op de lange termijn."
Er is veel concurrentie in Nederland: BUX, OpenBank, Binck/Saxo. Hoe onderscheidt FlatexDeGiro zich?
"Om te beginnen is het goed te beseffen dat we geen partij zijn met klassieke bancaire producten zoals OpenBank of Bunq. Dat is al één belangrijk verschil. We hebben wel een volledige Duitse banklicentie, zodat onze cashrekeningen onder het depositogarantiestelsel vallen, maar we bieden geen bancaire dienstverlening aan."
"En hoe verschillen we van neobrokers? Onze prijzen zijn vergelijkbaar en soms deels goedkoper, maar het grootste verschil is het aanbod van producten. Bij neobrokers kun je typisch alleen in een vrij beperkt aantal aandelen en ETF's beleggen. Bij ons is de keuze veel breder. Wat betreft de uitvoering van orders gaan we altijd voor de beurzen met de beste mogelijke en meest transparante prijzen, zodat er geen situatie is waarbij de klant niet goed weet tegen welke koers orders daadwerkelijk worden afgehandeld."
"Binck/Saxo lijkt wat het productaanbod wel enigszins op ons. Maar de prijzen die ze vragen zijn veel hoger. Waarom zou je 3 euro, 4 euro of 5 euro per transactie betalen, terwijl je bij ons slechts 2 euro betaalt of in sommige gevallen helemaal geen commissie?"
"Daarnaast geloof ik dat we sterker zijn dan veel concurrenten op IT-gebied. Daar hebben we veel in geïnvesteerd. Bijna 60 procent van onze werknemers is IT'er. De afgelopen drie jaar hebben we meer dan 30 miljoen euro geïnvesteerd in onze IT-systemen en we blijven daarin investeren om de stabiliteit en veiligheid van onze systemen te waarborgen. We zijn niet alleen maar een 'fancy' app, maar een IT-gedreven bedrijf met een duurzame focus."
Lees meer over beleggen:
- Een beursveteraan met 31 jaar ervaring laat zien waarom aandelen in slechtere conditie zijn dan tijdens de dotcomzeepbel – en makkelijk 40% kunnen dalen
- Dit zijn de populairste aandelen onder beleggers bij BUX: vertrouwde namen zoals Shell, Air France-KLM, TUI en ING favoriet
- Beurs op kantelpunt: blijven centrale banken aandelen steunen komende week?